14. Ljus

Ämne nummer 14 är kort och gott ljus.
 
När hösten och mörkret kommer finns det ju inget mysigare än att tända en massa ljus och mysa ner sig i soffan under filten med en kopp te och någon man tycker om. Stearinljus medför något slags lugn och har en så himla hög mysfaktor! Jag är en sådan som gärna tänder ljus överallt under den mörka delen av året.
 
Åtminstone så var jag en sådan. För tillfället vågar jag inte tända en enda ljuslykta eller något blockljus. Vi har nämligen en son som för tillfället tycker sådana saker är världens roligaste leksaker. Alla mina ljuslyktor står bortställda så de inte åker i golvet. Han har hittat mitt ljusskåp och blockljusen som står där inne slänger han gärna i golvet, för att sedan stoppa de små stearinbitar som ramlar bort, i munnen. Mums? Värmeljusen har jag ställt upp utom räckhåll för honom eftersom jag kom på honom med att stoppa dem i munnen. Ett helt värmeljus ryms tydligen i en 16 månaders mun. 
 
Jag längtar tills han tycker det är mysigt att tända ljus, då han inte ser dem som leksaker. För jag saknar den där mysfaktorn som tända ljus medför.
 
Denna bild är från förra julen, när familjen satt samlad i soffan för att se min sambos syster gifta sig i nyhetsmorgon. Det är så här jag vill kunna göra. Ha ljus på vardagsrumsbordet. Men för stunden går det inte alls, som sagt. Hoppas jag kan få tända lite juleljus under julen i alla fall. Hoppas kan man ju alltid. 
 
 
 

Kommentera här: