Äppelmuffins.

Igår fick jag ett sånt himla sug efter äppelkaka. När muffins är mer min grej så slog jag slag i saken och har just bakat äppelmuffins. Och vilka goda äppelmuffins sen! Receptet är lite halvt improviserat med utgångspunkt från en av Leila Lindholms böcker. Så här gjorde jag:


Jag började med att fixa äppelbitarna. Jag skalade och kärnade ur ett stort äpple (jag använde Royal Gala) och skar det sedan i mindre skivor (i äppelchips som barnen på mitt jobb skulle ha kallt det). Sedan stekte jag dessa äppelbitar i smör, kanel och socker. Använde ungefär 3 msk smör, 2 msk socker och 4 tsk kanel. När de började bli mjuka tog jag dem från plattan.




Sedan fortsatte jag med själva smeten. Jag vispade 3 ägg, 2,5 dl socker och 3 tsk vaniljsocker poröst. Sedan smälte jag 50 g smör och rörde ner 1 dl mjölk i smöret. Detta blandades med äggsmeten. Efter det blandade jag 3,5 dl mjöl och 2 tsk bakpulver som jag rörde ner i smeten.


Ugnen ställde jag på 175 grader och sedan stoppade jag formar i min muffinsplåt. Jag började med att lägga en äppelbit i botten av varje form för att sedan lägga i lite smet. Sedan varvade jag äpple och smet tills allt var slut. Jag slutade med att ringla över den smör-kanel-sockerblanding som fanns kvar i stekpannan.




Detta gräddade jag i mitten av ugnen i ungefär 20 minuter. Sedan smakade jag, och gud så smarriga de blev!


Kommentera här: